Ridlektion på Boyke

Igår i hoppspecialen fick jag en liten ponny som heter Boyke. Han kan få för vad som helst och sticka iväg och bocka och blablabla.. Men jag ville hursomhelst inte rida honom men det var jag så illa tvungen till.

När vi skrittade fram var han helt okej. Gjorde lite tempoväxlingar, halter & sånt för att han skulle lyssna på mig. Han stack iväg någongång men annars skötte han sig hyffsat.

I traven var han pigg och framåt. Gjorde även där några temoväxlingar. Han verkade inte tycka det var så roligt imed att han evist ökade takten & drog ner huvudet. I galoppen var han likadan, drog ner huvudet och bockade på långsidan.

När vi skulle hoppa ville jag först inte då jag visste att han kunne bocka av mig och jag var ärligt talat jätterädd. Men sen tänke jag att hur ska jag kunna förbättra min ridning om jag håller på sådär? Så jag styrde glatt på ett räcke på ungefär 60 centimeter. Min ridlärare var lite förvånad över att jag verkligen hoppade men ja..

Vi hoppade alltså på serpentiner. Boyke ville inte alltid ta ut svängarna vilket då blev snett på hindrena och ett krokigt hopp. Jobbade mycket med att få honom lugn och inte rusa och sen ta ut svängarna ordentligt. Efter ett tag fick vi till det och han hoppade super!

När vi skrittade av blev han lite rädd för ett reflextäcke, den tönten. Men annars så är jag ganska nöjd :)

Boyke är våran lilla racerponny som kan bocka när han blir pigg. Boyke hoppar kanon och älskar det.
Så står de om honom på hemsidan ;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0